BUREN - De gemeente Buren wil een gemeente zijn waar groei en bescheiden bruis de boventoon voeren. Om dit te realiseren, is er gekeken naar de dienstverlening.
De vernieuwde visie op dienstverlening legt het accent op de manier van werken: persoonlijk en digitaal, snel en correct en dichtbij. In de visie is ook uitgesproken dat er minimaal een 7 gescoord zou moeten worden op alle vormen van dienstverlening. De gemeente vindt het daarom belangrijk om te weten wat de mening van inwoners en ondernemers is over deze dienstverlening. In april 2023 is er een enquête gehouden en de resultaten zijn bekend.
Gemiddelde score: 6,4De enquête is 698 keer ingevuld, waarvan 550 keer op papier en 198 keer digitaal. Hiermee is volgens de gemeente een goed beeld gekregen. De gemiddelde score op basis van de enquête is een 6,4.
Volgens wethouder Karl Maier geeft de betrokkenheid een waardevolle input als het gaat om de richting voor verbetering. "Samen streven we naar een gemeente waarin persoonlijke dienstverlening, digitale toegankelijkheid, en betrokkenheid samenkomen. Met uw stem als kompas werken we aan een dienstverlening die niet alleen snel en correct is, maar ook aansluit op uw specifieke behoeften. Wij bedanken u voor uw bijdrage aan de groei en bescheiden bruis van onze gemeente," aldus de wethouder.
Beknopte resultatenDe gemeente laat weten dan volgens hen de inwoners en ondernemers tevreden over de persoonlijke hulp en de manier waarop zij de gemeente kunnen bereiken. Er zijn ook kansen voor verbetering op verschillende onderwerpen. Bijvoorbeeld bij het vragen stellen of aanvragen doen via de website, de inwoners betrekken bij ontwikkelingen van de eigen omgeving of het op de hoogte houden van de inwoners als het gaat om een (aan)vraag.
VerdiepingDe antwoorden geven inzicht in waar er verbeteringen aangebracht kunnen worden, maar de gemeente wil ook meer weten over de wensen van haar inwoners en ondernemers. In het tweede kwartaal van 2024 gaan ze met hen in gesprek in de verschillende kernen om specifiekere informatie ophalen over wat hiervoor nodig is. Dit wordt gedaan door naar de inwoners en ondernemers toe te gaan in het winkelcentrum in Lienden en bij een bezoek aan een weekmarkt in één van de kernen. Op de social media kanalen van de gemeente worden de exacte data en locaties bekend gemaakt.
Iedereen is van harte welkom op de bijeenkomsten die worden georganiseerd. Het doel van de bijeenkomsten is om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren en beter aan te laten sluiten op de wensen van inwoners en ondernemers.
Verbeteringen die al in gang zijn gezetIn de tussentijd wordt er gewerkt aan de informatievoorziening op de website, en is er een participatiebeleid in ontwikkeling voor een betere samenwerking tussen gemeente en inwoners. Ook gaan de kernregisseurs en wethouders in een aantal kernen aan de slag om te komen tot kernagenda’s.
De gemeente roept inwoners en ondernemers op om mee te denken over de dienstverlening. Medewerkers van de gemeente staan klaar (telefonisch en bij de receptie) om naar de ideeën te luisteren. Ook kunnen inwoners en ondernemers een e-mail sturen naar
gemeente@buren.nl.